Gezond denken & eten

Gezond denken is het begin van herstel. Je kunt geen gezond lichaam houden als je niet gezond denkt. Je kunt jezelf uithongeren of volproppen om welke reden dan ook. Je kunt via wel of niet eten proberen emoties te vermijden of verdringen. Maar met ongezond gedrag ten gevolge van ongezond denken bouw je een ongezond lichaam.

If you change your perception you change the reading of your genes.
(Bruce Lipton)

Hoe gezond denk jij (over jezelf)?

  • Ben je te veel en te vaak met eten bezig?
  • Ben je vaak aan het berekenen wat je wel en niet mag/wil eten?
  • Vind jij jezelf te dik of te dun?
  • Ben je niet tevreden over jezelf, over wat je doet, over je leven?
  • Zou je het graag anders willen, maar weet je niet hoe?

Als je eigenlijk nooit tevreden bent met wat je eet en hoe je eruit ziet, is dat geen pretje. Je zou misschien liever vaker wat doen dat leuker en zinvoller is dan je zorgen maken over je lichaam en wat je er in stopt. Dat kun je leren in de groep Gezond denken.

Wat is een eetstoornis?

En hoe weet je of je een eetstoornis hebt? Je hoeft niet verschrikkelijk dik of extreem mager te zijn om een eetstoornis te hebben. Als je vrij veel tijd besteed aan hoe en wat en of je eet wordt dat een eetstoornis genoemd.

In de geestelijke gezondheidszorg (psychologen en psychiaters) ziet men een eetstoornis als een psychische ziekte. In de rechterkolom citeer ik beschrijvingen van eetstoornissen, zoals ze geformuleerd worden in de DSM-5, het diagnostisch handboek voor de GGZ

Zelf zie ik het overmatig met eten of niet-eten bezig zijn meer als een gevolg van een manier van denken. Van oordelen over jezelf; onvrede over hoe je eruit ziet, over hoe je vindt dat je eigenlijk zou moeten zijn of er uit zou moeten zien. Vaak is het ontstane eet- of niet-eet-patroon een gevolg van (onverwerkte) ervaringen en conclusies. Je kunt het soms ook een overlevingsmechanisme noemen. Het is aangeleerd en kan weer worden afgeleerd.

anorexia, nervosa, boulimia, eetstoornis, eetbuien, eetverslaving, faalangst, perfectionisme

Ben ik ziek dan?

Natuurlijk vind je jezelf niet ‘ziek’. Ik heb mezelf ook nooit als ‘ziek’ ervaren. Wel was ik veel te veel bezig met eten, diëten, vasten, lijnen, te veel eten, ongeremd eten, maar ik was niet ziek. Behalve het gedoe rond eten kun je meestal prima functioneren. Toch worden in de GGZ steeds meer eetstoornissen als ziekte benoemd, met de nadruk op allerlei onderlinge verschillen. Er worden diverse behandelingsmethoden geboden, zoals een dieet, soms verplicht eten en pillen, die de emoties onderdrukken.

Mijn oma gaf ons altijd ‘een snoepje voor onderweg’. De liefde van oma zat in dat snoepje en dat proefde ik de hele weg, zolang het snoepje duurde. Later nam ik zoet als ik behoefte aan liefde had. Volkomen onbewust en dat was ook nooit de bedoeling van oma geweest.

Eten wordt als troostmiddel gegeven. Eten lijkt soms een oplossing, net als niet-eten. Soms is er iets gebeurd, waarna je een bepaalde conclusie hebt getrokken over jezelf, over iemand anders, over jouw plaats in de wereld, over het leven. En vanuit die conclusie en oordelen ben je jezelf regels gaan opleggen. Je kunt je machteloos gevoeld hebben en dan is er één ding waar je wel macht over denkt te hebben: je lichaam.

In de praktijk valt dat meestal tegen. Zo werkt een lichaam niet. Dat laat zich niet gebieden naar een aantal kilo’s, een gewenste vorm of een bepaalde prestatie. Je kunt trainen en oefenen voor een betere conditie en prestatie, maar vanuit dwang en controle werkt het niet.

 Jaren dacht ik dat ik te dik was, maar als ik nu foto’s zie van mezelf ben ik nooit dik geweest, tót ik ging lijnen. Als ik nu al die verschillende eetstoornissen lees, herken ik in alles wel wat.

Reserveer jouw plek via de groene knop

 

Lees hier mijn blog over een praktijkvoorbeeld van Anorexia nervosa.

Liefde van zichzelf

Jaren heb ik te veel gegeten en te weinig, gevast, gekuurd, gelijnd, gehongerd. Ineens was ik er klaar mee! Ik ging eten wat ik echt wilde eten en alleen als ik echt trek had. Nu eet ik 2 of 3 keer per dag en dat is genoeg. En ik eet alleen waar ik echt zin in heb. Ik voel als ik voldaan ben en dan stop ik zonder moeite. Ik eet geen suiker, want ik voel me beter zonder. En zonder suiker heb ik geen trek in snaaien. Ik eet niets dat een hart heeft, behalve artisjokken.

Toen ik begon van mezelf te houden, bevrijdde ik mezelf van alles wat niet goed was voor mijn gezondheid – eten, mensen, dingen, situaties, en alles wat me omlaag en weg dreef van mezelf. Eerst noemde ik deze houding gezond egoïsme. Vandaag noem ik het “LIEFDE VAN ZICHZELF”.

(door Charlie Chaplin verwoord op zijn 70e verjaardag)

Naar mate ik oude patronen ging loslaten, met behulp van Faster EFT, tapping en hypnose, loste mijn eetproblemen zich min of meer vanzelf op. Dit was een gevolg van beter zorgen voor mezelf. Ik ging meer doen wat me werkelijk goed doet.

Waarom eten als je geen honger hebt?

Het gaat niet alleen om wat we eten, maar vooral om waarom we eten, terwijl we geen honger hebben. Mijn huidige fysieke conditie heeft alles te maken met de groeiende liefde voor mezelf en de verminderende behoefte om mezelf te troosten met rotzooi eten of andere ongezonde patronen.

Eten en drinken om je te voeden is genoeg. Er is geen andere reden om te eten of te drinken. En natuurlijk zorg je dat het goed en smakelijk is. Eten is ook een sociaal gebeuren. Het is een manier van samen zijn, delen, elkaar voeden. Als je van jezelf houdt, jezelf accepteert en jezelf voedt, vanuit zorg en liefde, is samen eten een fijne gebeurtenis in plaats van een plicht vol angst en onzekerheid.

Allereerst gezond denken en voelen, dan volgt het lichaam vanzelf. Ergens in jou is al een OPLOSSING, zónder moeten, zónder afzien en zonder honger. Een oplossing vanuit diepe ontspanning, acceptie, liefde voor jezelf en in vrede met je leven.

Wil je het ‘gedoe’ rond eten loslaten?

Kom dan naar de Groep ‘Gezond Denken’, waar je samen met anderen met eet-problemen, eet-stoornissen of eet-gedoe leert hoe je weer gezond gaat denken en weer makkelijk en ontspannen gaat eten, zoals het echt bij jou en bij jouw lichaam past. Eten is een noodzaak. Je kunt het niet vermijden. We moeten allemaal af en toe wat eten.

Eten is voeding, meer niet. Geen troost. Geen deksel op de put vol emoties, ongenoegen en ongemak. Neem wat voedsel en ga wat doen met je leven.

Gedoe rond eten gaat vaak samen met schaamte en voelt als een eenzame weg. Maar zoveel mensen worstelen ermee.

Wat heb je aan zo’n groep?

  1. In de groep is ruimte voor jouw verhaal. Je mag je verhaal delen, maar dat hoeft niet.
  2. Je leert kijken naar wie en wat je werkelijk (waard) bent. En naar wat er onder jouw eetgedrag ligt. Wat drijft jou tot (niet-) willen eten?
  3. Je leert meer over eetcultuur en eetgewoontes, emotie eten, emotie niet-eten,  controle, dwanggedachten en dwanghandelingen. Ken je het gezegde: “Het is er met de paplepel in gegoten”?
  4. De technieken die je leert kun je ook gebruiken om jezelf te beheersen bij neigingen tot eten, snoepen en dergelijke ‘aanvallen’.
  5. Je leert ontspanning en loslaten met behulp van tapping en zelfhypnose, een gezonde manier om met je emoties om te gaan.

Zie meer over mijn werkwijze.

AANMELDEN GESLOTEN

Aanmelden voor 1 november 2018
(vroegboekkorting!)

€ 25,- per avond, inclusief koffie & thee = € 150,-

NU € 99,- voor 6 avonden = 2 gratis!

[ujicountdown id=”zomerretraite” expire=”2018/11/01 00:00″ hide=”true” url=”” subscr=”” recurring=”” rectype=”second” repeats=””]

Voor wie is de Groep ‘Gezond Denken’?

Denk je nu: “Maar ik heb helemaal geen stoornis! Ik wil gewoon normaal doen over eten!” Ook goed. Deze groep is voor iedereen die naar eigen smaak TE VEEL en TE VAAK met eten bezig is. Of je nu te dun of te dik bent: je bent welkom. Ook als je binnen de standaardmaten valt, maar je het gevoel hebt dat je geobsedeerd bent door gezond eten, ben je welkom.