Wat is stress? Stress is je lichaam’s reactie op perceptie. En wat is perceptie? Perceptie is hoe je iets ziet, bepaald door de mening die jouw onderbewuste eraan gegeven heeft. Bijvoorbeeld, drie mensen zien een kind huilen en de aandacht van de moeder vragen, die met een vriendin in gesprek is.

  1. De een ziet het gedrag van het kind als verwend en aandacht trekkend.
  2. De ander ziet dat het kind lijdt en wordt ontkend door zijn moeder.
  3. De derde persoon ziet dat het kind aandacht nodig heeft op dat moment en dat de moeder dat gewoon nog niet in de gaten heeft.

Elk van deze drie perspectieven zijn het resultaat van de data in het onderbewuste van de observant, gebaseerd op diens eigen levenservaringen; het heeft absoluut niet te maken met de realiteit. De realiteit kan zijn dat de vrouw die praat met haar vriendin in feite niet de moeder van het kind is, maar iemand die op haar lijkt en het kind is zo van streek dat het niet in de gaten heeft dat zijn moeder aan de andere kant van de speeltuin is met zijn broertje. Perceptie bepaalt de wijze waarop wij de wereld om ons heen zien, ongeacht de realiteit.

Sommige mensen vinden het walgelijk om een hond na de maaltijd hun bord te laten aflikken, terwijl anderen er geen kwaad in zien, want het bord gaat daarna in de vaatwasser. En een ander vindt het niet nodig om het bord nog af te wassen, want de tong van de hond is toch schoon. Drie verschillende perspectieven, gebaseerd op onbewuste associaties vanuit ervaringen in het verleden. Voor sommige mensen is een koude wind onprettig, voor anderen is het verfrissend en een heerlijke opknapper. Veranderen van perceptie verandert je ervaring.

perceptie, hond likt de vaak schoon, is dat een probleem?, Wat is een probleem?

Waarom zou je jouw perceptie veranderen?

‘Waarom zou ik mijn perceptie veranderen, terwijl zij degene zijn die fout zitten?’ Hier is een richtlijn: Als jij iets niet fijn vindt en je bent in staat om het te veranderen, dan is dat geweldig. Echter, als jij iets niet fijn vindt, maar het ligt buiten jouw macht om het te veranderen, dan heb je twee opties:

  1. Doorgaan met je er rot over voelen.
  2. Je perceptie veranderen, zodat je er niet langer een naar gevoel over hebt.

Het is een keuze. Jij hebt de macht om jouw ervaring te veranderen door dat te veranderen wat je kunt veranderen. En soms moet dat jouw perceptie zijn. Als je het ding zelf niet kunt veranderen, verander dan de manier waarop je ernaar kijkt (erover oordeelt) en je gevoel erover verandert direct.

Je kunt Faster EFT en zelfhypnose gebruiken om je perceptie effectief te veranderen. Wil je meer leren hierover, lees dan de oorzaak van al jouw problemen.

Wil je vandaag nog starten met het leren van een praktische aanpak? Meld je dan aan voor de vijfdaagse Challenge Stress Verminderen via de knop op deze pagina (links aan de onderkant).